Search

3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ

ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ(video)

Αυτή η ταινία μικρού μήκους δημιουργήθηκε στα πλαίσια ενός σχολικού προγράμματος ευαισθητοποίησης παιδιών και δασκάλων για τη διαφορετικότητα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία στις 3 Δεκεμβρίου 2013, στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής.

Αφού είδαμε την ταινία με τα παιδιά, συζητήσαμε τα θέματα που προέκυψαν, λύσαμε απορίες και διατυπώσαμε απόψεις. Στη συνέχεια ακολούθησαν βιωματικές δραστηριότητες με ειδικά υλικά και αντικείμενα, στις οποίες τα παιδιά κλίθηκαν να «μπουν» στο σώμα ενός ατόμου με κάθε μορφή αναπηρίας, να βιώσουν τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει αυτό το άτομο αισθητηριακά (ακοή, όραση, αφή), κινητικά, χωροταξικά και επικοινωνιακά.

Τα παιδιά έδειξαν τρομερό ενδιαφέρον, ήρθαν πιο κοντά σε δυσνόητες έννοιες και άγνωστες καταστάσεις  και στο τέλος του προγράμματος κατέληξαν σε ένα συμπέρασμα: «Κυρία, τελικά οι άνθρωποι φέρονται άσχημα γιατί δεν ξέρουν κι όταν δεν ξέρεις κάτι, το φοβάσαι..»

 

Αντωνοπούλου Μαρία, Ειδική Παιδαγωγός (M.Ed)

 

Πρόγραμμα Εξειδικευμένης Εκπαιδευτικής Υποστήριξης

Λίγα λόγια για το Πρόγραμμα Εξειδικευμένης Εκπαιδευτικής Υποστήριξης σε μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Το Πρόγραμμα Εξειδικευμένης Εκπαιδευτικής Υποστήριξης σε μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ή αλλιώς Παράλληλη Στήριξη) όπως σύνδρομο Asperger, Αυτισμός, ΔΕΠ/Υ, σύνδρομο Down, κώφωση, τύφλωση, κινητικά προβλήματα κ.α. είναι ένας θεσμός της Ειδικής Εκπαίδευσης ο οποίος δίνει τη δυνατότητα σε μαθητές με αυτές τις μορφές αναπηρίας να φοιτούν στη γενική τάξη του δημοτικού σχολείου με την υποστήριξη ειδικού παιδαγωγού παράλληλα με τον δάσκαλο/την δασκάλα της γενικής εκπαίδευσης. Είναι ένας καινοτόμος θεσμός, ουσιαστικά η πρώτη μορφή συνεκπαίδευσης που υλοποιείται στη χώρα μας, με την συνύπαρξη ταυτόχρονα δύο εκπαιδευτικών στην ίδια σχολική αίθουσα. Μετά από πολλές δεκαετίες γίνεται μια αξιόλογη προσπάθεια από το κράτος, δίνοντας την δυνατότητα στις οικογένειες των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να επιλέξουν τη φοίτηση των παιδιών τους στα γενικά σχολεία με παράλληλη στήριξη από ειδικό εκπαιδευτικό, εναλλακτικά των ειδικών σχολείων.

Όλοι όσοι συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, γονείς, εκπαιδευτικοί ειδικής και γενικής αγωγής, ειδικότητες και επιστήμονες της Ειδικής Εκπαίδευσης έχουν βιώσει τα οφέλη αυτού του θεσμού, ο οποίος όχι μόνο άρει τον αποκλεισμό και την περιθωριοποίηση των μαθητών μας, αλλά συμβάλλει και στη γενικότερη αλλαγή μιας λανθασμένα εδραιωμένης στάσης και συναισθημάτων φόβου και αποστροφής της διαφορετικότητας. Τα οφέλη δεν αφορούν μόνο τα παιδιά με Παράλληλη Στήριξη, αλλά και τους συμμαθητές τους οι οποίοι μπαίνουν σε μια διαδικασία αμφισβήτησης των υπαρχουσών κοινωνικών προκαταλήψεων. Μέσα από την επαφή, τη γνώση, την επικοινωνία και τη συνύπαρξη, αποδέχονται τους διαφορετικούς συμμαθητές τους και γίνονται οι ίδιοι προστάτες των δικαιωμάτων τους. Το γενικότερο αυτό κλίμα αλληλοσεβασμού και αποδοχής δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την εξέλιξη των μαθητών μας, την ομαλή ένταξη τους στην κοινωνία και τη δημιουργία αυριανών πολιτών πιο συνειδητοποιημένων και ευαισθητοποιημένων σε σχετικά κοινωνικά ζητήματα.


Αντωνοπούλου Μαρία, Ειδική Παιδαγωγός (M.Ed)